Thursday, September 18, 2014

Rindu kenangan

Bismillah..

"Sebenarnya kita bukan merindui orangnya, tapi kita merindui kenangan bersamanya.."

Indeed.

Kata-kata seorang teman yang hampir 6 bulan aku mengenalinya.

Ada betulnya kata dia. bila aku imbas kembali, banyak yang aku ingin ingati dan sering berlayar-layar di minda adalah kenangan aku dengannya, bukan dirinya.

kena setempak kat muka. Hambek!

Senyum. Kata-kata itu buat aku tersedar dari sebuah lamunan. Bak diketuk oleh kuali ke kepala. Tang!!! Lagaknya begitu.

Dan, aku mula meletak ia pada jalan tersirat yang telah disusun kemas oleh Tuhan. Biarlah waktu yang menentukan dan aku uraikan rasa itu di sungai masa untuk terus berlalu menyapa muara redha. Pada segaris takdir Tuhan, kita bukan siapa-siapa teman. Lalu, mengapa masih membisu dan menjahit kenangan di atas paksi masa?

Jangan ikuti aku, coretlah kisah  lebih indah. Jangan ulangi lagi. Biarlah ia terurai dan menghilang.

Aku cuba membawa langkah menghampiri Tuhan. Namun, langkah-langkah ini, sering saja dicemburui oleh setan. ada saja bisikan demi bisikan dia buat hati yang sememangnya rapuh.

Gawat. Tuhan tetaplah aku pada jalanMU.

Tuhan, tuntunilah aku.
---satu pintaku teman, DOAkan aku ya.





No comments:

Post a Comment