Monday, November 18, 2013

Tersaktah aku

bismillah..

Senyap, sunyi, buat seketika, aku biarkan hening malam berkata-kata. Membiarkan sunyi malam menemani tanpa jemu, berteleku dan bertasbih beriringi desah-desuh bilah-bilah kipas membelah angin bergandingan langsir tetingkap lemah gemalai menari-nari bersama rentak bilahan kipas, menghangatkan suasana, namun masih tak mampu mengusik beku hati pemilik kamar. Malam yang dingin ditambah putaran angin dari kipas yang terletak elok di tepi dinding membuatkan suasana bertambah dingin. Ya, sedingin hati ini.
Tadi, fikiran agak kelibut, selirat dengan bermacam-macam masalah. Lalu, semilir dengan rasa, hati mula memberontak untuk membelek surat cinta dari pemilik hati ini, nyata, ayat-ayat cinta yang diukir indah bisa menenangkan sekeping hati ini. Namun, dalam tenang mengukir di relung hati, tersaktah aku pada dialog antara Allah dengan Jahanam yang dinukilkan penuh tersirat dalam surah Qaf ayat 30 yang berbunyi:

(ingatlah) pada hari (ketika) Kami bertanya kepada Jahanam “Apakah kamu sudah penuh?” Ia menjawab, “Masih adakah tambahan?”

Allah! Allah!
Lama aku tersaktah pada ayat itu. Terhenti sejenak, tiba-tiba hati ini terasa basah! Basah dengan arus sungai kesedaran dan kegerunan! Allahuakhbar! Sebegitu ramaikah?


No comments:

Post a Comment